Sider

tirsdag den 10. oktober 2017

Det kan skvalderkål også bruges til.

Jeg og min kone bor på en hjørnegrund i et parcelhus kvarter med en ligusterhæk på de tre sider.

På sydsiden grænser hækken ud mod en vej og her er der masser af sol så skvalderkålen sender lystigt deres rødder ind i haven og for ca et år siden, fik jeg givet bedet en ordentlig omgang og det blev til en ordentlig bunke rødder.

Jeg mener at ha' læst et eller andet sted at rødderne kan komposteres så her var der en chance for at afprøve det

For en sikkerheds skyld fandt jeg en kasse, tog bunden væk og lagde alle rødderne i rammen på denne måde kunne jeg komme af med dem hvis de ikke blev omsat.


I weekenden var jeg i gang med lidt oprydning og kom til kassen med rødder fra året før.

Billederne viser tydeligt at det er muligt at omdanne ukrudt til den fineste kompost.



kompost
Omsat skvalderkål med lidt smågrene



kompostbeholder
Så er kassen klar til en ny sæson


Ha en god aften.












4 kommentarer:

  1. Hej Kjeld

    Det ser rigtig godt ud!
    Skvalderkål har jo ry for at være robust, godt at se at det lader sig omsætte så fint!

    Du må også have en god aften

    SvarSlet
  2. Hej Karsten

    Jeg var også lidt skeptisk for man hører/læser så meget på nettet.
    Det var derfor jeg prøvede det i en separat beholder.

    God aften til dig

    SvarSlet
  3. Sjovt, for jeg tror jo på dig. Omvendt: JEg komposterer altså så genstridigt ukrudt via vand. Det får lov til at rådne og så hælder jeg "gødningsvandet" ud et sted i haven og smider resten på komposten.

    Kontrol er godt tillid er for dem,, der virkelig har fat i den lange ende. (!!!)

    SvarSlet
  4. Interessant. Jeg har enkelte steder i haven, som lynhurtigt overtages af skvalderkål. Jeg overvejer at lave "gødningsvand" af dem næste år og så vande med det der hvor jeg har skvalderkålen. Har læst at de ikke kan lide at blive vandet med sig selv...men at det er ufarligt for andre planter; for dem er det bare gødning.

    SvarSlet